Oldalak

Az eredményes beszélgetés


"Már százszor elmondtam, mégis, mintha a falnak beszélnék”. Ha ismerős ez a gondolat, lehetséges, hogy érdemes változtatni saját magunkon és a kommunikációnkon. A következő négy lépés közelebb visz a hatékony beszélgetéshez! 
Az emberek jellemzően bezárkóznak, ha minősítjük őket. Amikor egy nehéz szituációt meg szeretnénk oldani, próbáljunk meg kissé eltávolodni attól a kísértéstől, hogy a másikban keressük a nehézségek okát. Senkit ne hibáztassunk, beleértve önmagunkat is. Vállaljunk a felelősséget a helyzet kialakulásában: mivel velünk történik, mi is részesei vagyunk. Ha ez a viszonyulás megvan bennünk, jöhetnek az eredményes beszélgetés konkrét lépései:

1. Fölkavaró, rázós helyzetben is fontos, hogy át tudjuk gondolni és össze tudjuk foglalni a tényeket. Tárgyszerűen elmondjuk, pontosan mi történt köztünk, velünk. Pl. „Ma hajnalban arra ébredtem, hogy hegedülsz.”

2. Éljünk az "énközlésekkel": saját érzéseinkről beszéljünk a partnerünknek, egyértelműen, udvariasan, őszintén. Néha nehéz pontosan rátalálni, mit is érzünk, ezért adjunk magunknak időt a befelé tekintésre és a lecsendesedésre. Pl. „Amikor ez történik, nagyon dühös és feszült leszek, mert attól tartok, nem tudok kipihenten érkezni a tárgyalásomra.”

3. Térjünk ki arra is, vajon a másik hogyan érezhette magát az adott helyzetben. Ha belehelyezkedünk a másik szerepébe, sokkal könnyebben megértjük őt, ezzel együtt azt is, mi vezetett ide. Együttérzésünk kifejezésével nagyobb eséllyel nyitjuk meg az utat a kettőnk közötti probléma feloldásához. Pl. „Sejtem, hogy éppen a vizsgádra készülsz és annyira izgulsz, hogy nehéz türelmesen megvárni, amíg mindenki elmegy itthonról.”

4. Végül adjunk javaslatot arra, hogyan képzeljük el a jövőben a szükséges változást. Pl. „Szeretnélek megkérni arra, hogy fél nyolc előtt ne kezdj el gyakorolni; viszont fel tudom ajánlani, hogy hétfőn-csütörtökön akár este tízig is játssz, mert akkor későn érek haza.” 

Érdemes kisebb tétben, semlegesebb helyzetekben elkezdenünk ezeket a beszélgetéseket, pl. a postán, a zöldségesnél; vagy le is írhatjuk előre magunknak a szövegünket.  Ha mindezt sikerül begyakorolnunk, sokkal oldottabban fogunk belemenni indulatokat keltő helyzetek kezelésébe. Így nem leszünk passzívak és alárendelődők, sem pedig agresszív, a másikat lenyomó beszélgetőtársak. A négy lépés elsajátításával képessé válunk az asszertív, érző és ugyanakkor önérvényesítő kommunikációra, ami harmonikusabb kapcsolatokhoz vezet. Ennek az is feltétele, hogy tudjunk csendben maradni és a másikat nyitott szívvel meghallgatni. 

Kép forrása: msn.com